De legende vertelt dat het verlaten Spectral Manor tot leven komt om klokslag middernacht op een Crimson Moon - een gebeurtenis die zelden meer dan eens per eeuw plaatsvindt. Op die nacht en die nacht alleen, verschijnen in bepaalde kamers enorme schatten, die onuitsprekelijke rijkdom schenken aan diegenen die dapper genoeg zijn om ze te vinden en op te eisen. Maar wie dit landhuis betreedt, doet dat op eigen risico, want sommige kamers wekken geesten en vloeken die eenieder die dwaas genoeg is om binnen te gaan, opeisen. Er gaan geruchten over glyphs en sigils die alleen in de nacht van de Crimson Moon in het landhuis te vinden zijn; deze markeringen bieden hints en aanwijzingen - ze geven zowel aan waar schatten te vinden zijn als waar paranormale vallen op de loer liggen.
In Spectral besturen spelers rivaliserende groepen schattenjagers. Deze groepen betreden het Spectral Manor in de nacht van de karmozijnrode maan en racen om de locaties van de schatten voor middernacht te ontdekken. Terwijl ze de glyphs ontdekken en ontcijferen, kunnen ze kamers vermijden waar demonen heimelijk sluimeren en egoïstisch dergelijke informatie voor hun rivalen achterhouden. Op de locaties van het landhuis waar de meeste schatten te vinden zijn, zullen meerdere clans om het territorium vechten. Door deductie, bieden, wedden en bluffen zullen spelers de geheimen binnenin ontdekken en gebruiken. Het spel eindigt als een speler al zijn schatzoekers heeft ingezet of als alle spelers achtereenvolgens passen. De groep die de meeste schatten opeist en tegelijkertijd vervloekte kamers vermijdt, komt als winnaar uit de bus.
Spectral heeft meerdere uitdagingsniveaus - beginnersmodus, standaardmodus en modules voor gevorderden - zodat je het spel kunt afstemmen op jouw ervaring.