Op 30 november 1803 kochten de Verenigde Staten Louisiana van Napoleon. De Amerikaanse president Thomas Jefferson besloot twee ontdekkingsreizigers - Meriwether Lewis en William Clark - te sturen om dit enorme terra incognita te ontdekken.
Lewis & Clark is een bordspel waarin elke speler een expeditie leidt die het Noord-Amerikaanse continent moet doorkruisen. Hun doel is om als eerste de Stille Oceaan te bereiken. Ieder heeft zijn eigen Corps of Discovery dat wordt aangevuld door de Indianen en de pelsjagers die hij tijdens de reis ontmoet. Hij moet zijn personages en ook de middelen die hij onderweg vindt slim beheren. Pas op, soms is soberheid beter dan overvloed.
Lewis & Clark bevat kaarten voor tweeërlei gebruik. Om geactiveerd te worden moet een kaart gecombineerd worden met een andere, die dan een tijdje niet beschikbaar is. De spelers staan dus voortdurend voor een dilemma: een kaart uitspelen of opofferen. Tijdens het spel verwerft elke speler karakterkaarten die zijn hand vergroten, waarmee hij een bemanning opbouwt die hem meer mogelijkheden geeft, maar die wel geoptimaliseerd moet worden omdat hij zijn kaarten langzamer zal recyclen. Dit nieuwe "handbouw"-mechanisme past sterk bij de historische achtergrond.
Omdat het doel van het spel is om de eerste aan de Pacifische kust te zijn, zijn de timing en het opportunistische gebruik van de posities van de andere spelers cruciaal.
Het gaat om de vernieuwde versie uit 2020. Wat is er nieuw in de
reprint van Lewis & Clark: The Expedition:
• Er zijn geen kampfiches meer! In plaats daarvan krijg je als je kampeert evenveel Tijdfiches als er tijd verloren gaat (= optelling van alle zonnetjes).
• Vervolgens moet je, als het erom gaat vooruit te gaan, voordat je daadwerkelijk gaat bewegen, evenveel passende zetten (berg of rivier, afhankelijk van je locatie) als je Tijdfiches hebt, om ze af te leggen. Pas als je geen Tijdfiches meer hebt, kun je daadwerkelijk vooruit gaan.
• Je telt de door andere spelers bezette racevelden niet meer, je springt er gewoon overheen.
• Je wint het spel als je je kamp buiten Fort Clatsop opzet met een aantal Tijdfiches dat lager is dan het getal dat op je positie staat aangegeven (dit getal is dankzij de nieuwe sticker op het bord toegevoegd). Als je te veel Tijdfiches hebt, blijf je doorspelen tot je je kamp weer opricht met een voldoende laag aantal Tijdfiches of tot een andere speler het voor je doet en dat de overwinning je boven het hoofd vliegt.
Let op! Dit is de Franse versie van het spel. Het spel is echter taalonafhankelijk en hier kan je de
Engelse spelregels downloaden.