Spellingtoren M7 Spellingtoren M7
Spellingtoren M7 Spellingtoren M7
Spellingtoren M7
0 Review | Review toevoegen
Maak kennis met het spiksplinternieuwe zusje van DraaiTaal.. Spe(e)l je weg naar de top met Spellingtoren! Elk Spellingtoren-spel bevat 8 spellen van 6 kaarten om te leren spellen. Leerlingen...

Artikelnummer

SST-ST97

Standaard levertijd

Voor 15:00 besteld, morgen in huis

EAN

9789086646166

€ 8,99
€ 7,64
Prijs per stuk

Voorraad in onze webshop : 10

Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Maak kennis met het spiksplinternieuwe zusje van DraaiTaal.. Spe(e)l je weg naar de top met Spellingtoren!

Elk Spellingtoren-spel bevat 8 spellen van 6 kaarten om te leren spellen. Leerlingen zoeken spelfouten, terwijl ze Spellingtorens bouwen. Elke spe(e)lset bevat 288 algemene woorden uit de spellingcategorieën van de betreffende groep.

Voor welke leerlingen is Spellingtoren geschikt?
Spellingtoren is geschikt voor leerlingen in groep 4 t/m 7 (in België vanaf het tweede leerjaar) en in de RT. Spellingtoren is een zelfcorrigerend spel dat op een leuke manier de spelling traint. Ideaal voor korte momenten tussendoor, de weektaak of het zelfstandig werken. Het spel kan individueel worden gespeeld, maar ook in tweetallen of kleine groepjes. Ook geschikt voor klassikale bespreking.

Spellingtoren oefent het herkennen van spellingfouten: uit een zestal woorden op een kaart dienen de leerlingen het foutief gespelde woord te herkennen. Ook in de reguliere spellingmethodes en toetsen zien we deze spellingoefeningen terugkomen.

Hoe werken leerlingen met Spellingtoren?
Spellingtoren is een spel dat bestaat uit 48 kaarten: 8 series van 6 kaarten. Elke serie is een spelletje op zich! Spellingtoren speelt de leerling alleen of samen op niveau M4, M5, M6, M7 of op het gebied van open/gesloten lettergrepen of met de mix Varia! Het spelen van 1 serie duurt hooguit enkele minuten. De leerling oefent dan actief en gericht 36 spellingwoorden en andere moeilijke woorden van een bepaald niveau. De kinderen kunnen individueel of in kleine groepjes werken. Doordat een niveauset 8 series bevat, kunt u de series over (groepjes) kinderen verdelen en laten rouleren. Het spel gaat als volgt:

• Leg de 6 kaarten van een speltoren voor je neer. Zoek het fout gespelde woord in de blauwe vaandels

• Zoek daarna de fout in de lichtblauwe vaandels Leg deze kaart boven kaart 1

• Doe hetzelfde met de andere vaandels en bouw zo je toren omhoog

• Goed gespeld? Dan klopt je controlewoord. Zo niet? Zoek de fout! 

Waaruit bestaat Spellingtoren?
Spellingtoren bestaat uit 6 doosjes: een doosje voor groep 4, eentje voor groep 5, eentje voor groep 6 en een doosje voor groep 7. Daarnaast is er een doosje met open/gesloten lettergrepen en een doosje Varia (met o.a. cht/ht, d/t, hoofdletters). Hiermee kan nog extra (op maat) geoefend worden!

Voor groep 4 t/m 7 is er een regulier spel waarin 288 woorden worden geoefend. Deze woorden vormen een mix van alle categorieën die aan bod zijn gekomen. De twee extra spellen oefenen ook nog eens ieder 288 woorden. Het is aan de leerkracht om deze extra spellen geheel of gedeeltelijk te laten spelen. Elk kind kan op ‘maat worden bediend!

Uitgebreide spelbeschrijving van Spellingtoren
De leerling legt de 6 kaarten van een bepaalde serie in willekeurige volgorde horizontaal op de tafel. Vervolgens zoekt de leerling naar het fout gespelde woord in de onderste rij woorden die zijn weergegeven op de donkerblauwe vaandels. De leerling legt de kaart  met het fout gespelde woord op de tafel. Deze kaart wordt de onderste kaart van de toren.

Er blijven nu vijf kaarten over. Vervolgens kijkt de leerling naar de  woorden op de lichtblauwe vaandels (de op één na onderste rij) en zoekt ook hier de kaart met de fout.  Deze kaart wordt boven de eerste gelegd.

Daarna zijn de woorden op de groene vaandels aan de beurt. De kaart waarop het woord fout is gespeld, komt weer boven de eerste twee kaarten te liggen. Zo bouwt de leerling de toren langzaam op.  Als men de 6 kaarten boven elkaar heeft gelegd, leest men  van boven naar beneden het controlewoord. Hieraan kan de leerling zien of hij/zij de toren goed heeft opgebouwd. Ook de leerkracht kan in een oogwenk controleren of de leerling de toren goed heeft gelegd en daarmee dus de foute gespelde woorden heeft herkend.

Het spel kan op deze manier als tussendoortje snel gespeeld worden. Uiteraard is het aan te raden de zes fout gespelde woorden per serie te laten verbeteren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de leerlingen in hun schrift deze woorden goed op te laten schrijven. Ook ideaal om er een leergesprekje aan vast te knopen. De leerlingen zien overigens in het totale spel (8 series)  niet alleen  48  foute woorden voorbijkomen, ook de 240 goed gespelde woorden dragen uiteraard bij aan het taal/spellingsgevoel.

Sorteren op:

Review toevoegen

Geen reviews gevonden.